וריקוצלה היא הבעיה הכי נפוצה שגורמת לחוסר פוריות אצל גברים

וריקוצלה תסמינים, אבחון וטיפול

וריקוצלה

סובל מחוסר פריון? – יש פתרון!

מתקשים להיכנס להריון? רגע לפני שתבחרו להתחיל בסדרת טיפולי הפריה מתישים, בהם ילעיטו את בת הזוג היקרה בהורמונים מלאי תופעות לוואי, מומלץ שתבדוק גם את עצמך.
האם ידעת שיש סיכוי שהסיבה לאי הפריון תלויה בכלל בך?

זה הזמן להכיר את הוריקוצלה – הסיבה השכיחה ביותר לאי פריון בקרב גברים.
על מה בעצם אנחנו מדברים כשאנחנו משתמשים במושג וריקוצלה? למה כל כך חשוב לאבחן אותה בזמן ואילו חידושים יש לעולם הרפואה להציע כדי לפתור את הבעיה? ד”ר אלכס בלינקי, רדיולוג בכיר, מייסד אנגיו סנטר ישראל- המרכז לחדשנות רפואית, עם כל התשובות.

וריקוצלה היא הסיבה השכיחה ביותר לאי פריון בקרב גברים והיא עשויה להסביר למעלה מ-30% מהבעיות בתחום פוריות הגבר. מדובר באי ספיקה ורידית, כתוצאה מליקוי בשסתומי הורידים המנקזים את הדם מאזור האשכים. דם זה אמור להתנקז מהורידים החוצה בתנועה כלפי מעלה ובניגוד לכוח המשיכה, ותפקידם של השסתומים החד כיווניים למנוע ממנו לזרום בחזרה לאשכים. כאשר השסתומים הללו לא מתפקדים כנדרש, הדם שהצטבר באשך אינו מצליח להתגבר על כוח המשיכה ולהתפנות. כתוצאה מהצטברות הדם נוצר לחץ, הפוגע בהובלת החמצן החיוני לייצור זרע תקין ופורה. בנוסף, הלחץ המופעל על דפנות הורידים גורם להם להתרחב ולהתנפח. התחממות האשך כתוצאה מאותם ורידים גדושים, גורמת לפגיעה בתהליך ייצור תאי הזרע, להקטנת האשך, לפגיעה בייצור הורמון הטסטוסטרון וכתוצאה מכך גם לפגיעה בזיכרון, לעייפות, לדיכאון, לירידה בדחף המיני ולהגדלת הפרוסטטה.

שכיחות מחלת הוריקוצלה

אחד מתוך 6 גברים יפתח וריקולציה במהלך חייו. כ-50% מהגברים מעל גיל 55 לוקים בוריקוצלה, ולאחר גיל 70 עולה שיעורם ל-75% ויותר.
וריקוצלה עלולה להתפתח כבר בגיל 15 והיא הולכת ומחמירה עם השנים. היות ומדובר בתופעה הדרגתית, היא עלולה להתפתח גם בקרב גברים שכבר הפכו לאבות, ולהקשות עליהם להביא לעולם ילדים נוספים. למרות השכיחות הגבוהה של הוריקוצלה, אין לה כמעט מודעות. “רוב הפציאנטים שמגיעים למרפאה הם אנשים חרדים, שמגיעים בעקבות הפניה מצד הרבנים. בניגוד לקהל חרדי, שיותר מודע לבעיה, אולי בגלל חשיבות קיום מצוות פרו ורבו, אין מספיק מודעות בקרב הציבור החילוני”, טוען ד”ר בלינקי.

תסמיני הוריקוצלה

וריקוצלה מלווה בכאבים באשך. כאבים אלו מופיעים לרוב בזמן עמידה ממושכת או בעת מאמץ, ומקרינים לעיתים מאזור האשכים לרגליים ולבטן התחתונה, ומלווים בהקטנה של האשך (אטרופיה) ובירידה ברמות הטסטוסטרון. חוסר טיפול בבעיה, עלול להוביל לפגיעה בייצור הזרע. לכן, אם וכאשר מתגלים התסמינים, ובמצבים של אבחון של בעיות פוריות, חשוב לבצע בדיקת זרע ולעבור בדיקה לאבחון וריקוצלה.

כיצד מתבצע אבחון וריקוצלה

האבחון מתבצע באמצעות בדיקת דופלקס של כלי הדם. זוהי סריקה לא פולשנית של ורידי האשכים באמצעות אולטרסאונד דופלר. הבדיקה מאפשרת לבחון את מבנה הורידים, כיוון זרימת הדם בהם ותקינותה. היא אינה מכאיבה, לא כרוכה בסיכונים ונמשכת כרבע שעה.

הטיפול בוריקוצלה נועד לעצור את את זרימת הדם הלא תקינה בורידי האשך המורחבים על- ידי קשירה או חסימה של הורידים הללו באמצעות ניתוח פתוח, ניתוח מיקרו-כירורגי או צנתור.
בעבר היה נהוג לבצע ניתוח פתוח לקשירת הורידים המורחבים, תוך ביצוע חתך בשרירי דופן הבטן, בהרדמה מלאה, או לסגור את הורידים הללו באמצעות החדרת סליליים מתכתיים למפשעה (אמבוליזציה), אבל הוכח שהטיפולים האלה אינם יעילים וכי קיים סיכוי של כ-70%-80% לחזרה של הוריקוצלה, אם בגלל היווצרות ורידים חדשים או משום שורידי האשכים כל כך זעירים עד שבסופו של דבר לא כולם מאותרים, נקשרים ונחסמים.

שיטות טיפול מתקדמות וחדשניות בוריקוצלה

בשנים האחרונות חלה פריצת דרך בטיפול בתופעה זו והתפתחו שיטות מתקדמות ויעילות יותר.

א. ניתוח מיקרו-כירורגי לטיפול בוריקוצלה: ניתוח המתבצע תחת מיקרוסקופ המגדיל את השדה הניתוחי ומסייע באיתור וקשירה של ורידים רבים הרבה יותר. בנוסף, הודות לשימוש במיקרוסקופ לא צריך לבצע חתך בשרירי דופן הבטן, וניתן להסתפק בחתך מזערי של כ-2 סנטימטרים בלבד בעור, דבר המאפשר החלמה מהירה יותר לאחר הניתוח. יחד עם זאת, מכיוון שהניתוח מצריך איתור וקשירה של ורידים רבים, הוא מומלץ יותר במקרה שנדרש טיפול באשך אחד בלבד. במידה ויש לטפל בורידים בשני האשכים, הוא הופך לארוך ומורכב ואינו מומלץ.

ב. צנתור ורידי חלל הבטן התחתונה: הטיפול המתקדם והמומלץ ביותר כיום הוא דווקא פרי פיתוח ישראלי: ד”ר בלינקי הוא בין הרופאים הבודדים המבצעים את הפעולה בארץ. מדובר בצנתור שמטפל בכל רשת ורידי הוריקוצלה שבחלל הבטן התחתונה, במטרה לתקן את בעיית ניקוז הדם באשך, ולאפשר ייצור תאי זרע תקינים. “אנחנו מחדירים לוריד צנתר דרך המפשעה, תחת הרדמה מקומית, ומזריקים לורידים האשכים חומרים אוטמי ורידים – זהו למעשה דבק ביולוגי. הדבק המתפזר בוריד גורם לאיטום שלו, וכעבור זמן קצר הוא מתפרק, נספג בגוף ונעלם”, מסביר ד”ר בלינקי.

הצנתור אורך כשעה, לא מצריך אשפוז ואינו כרוך בכאבים. המטופל יכול לחזור לביתו לאחר כ-4 שעות של מנוחה, ולאחר כשבוע הוא רשאי לשוב לפעילות מלאה, למעט פעולות פיזיות עם משקולות. על פי מחקרים שפורסמו לאחרונה, הטיפול הזה זוכה לאחוזי הצלחה גבוהים, ומצליח לפתור בעיות פוריות בקרב 85% מהסובלים מהבעיה!

כעבור כ-4 חודשים מתום הטיפול ניתן לראות שיפור בייצור תאי הזרע, הכמות והאיכות שלו. זאת בניגוד לסיכוי הקיים בניתוח לחזרת ורידי הוריקוצלה, הרי שהצנתור פותר את הבעיה לצמיתות במרבית המקרים.

מאת: דר’ אלכסנדר בלינקי

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

התקשרו עכשיו